1 Ocak 2019 Salı

Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Kimdir ? - Meslek Tanıtımı




Bilişim teknolojileri öğretmeni dediğimizde aklımıza en kısa tanım olan, bilgisayarı öğreten kişi cevabı geliyor. Peki gerçekten bilişim teknolojileri öğretmeni yalnızca bilgisayarı öğreten kişi midir? Ben aldığım dört yıllık eğitimin sonunda, kendime sadece bilgisayar öğretmeni dememe kararı aldım.
Bu kavramı daha doğru ifade etmek gerekirse bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmeni olarak düzeltmeliyiz. Mesleği kendi tanımımla açıklayacak olursam: Bilgi teknolojilerini kullanan, öğretimde teknoloji entegrasyonunu sağlayarak öğretimin daha kalıcı ve etkili olmasını destekleyen alan öğretmenleridir, demek daha doğru geliyor.

Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Ne İş Yapar?

  •  Sorumlu olduğu grubun düzeyine uygun, müfredat standartlarında çalışma planı hazırlamak.
  • Mesleki alanda gelişmeleri takip etmek ve uygulamak.
  • Öğrencilerin derse ilgisini artıran etkileşimli ders materyalleri geliştirmek.
  • Sınıf içerisinde kullanılan bilgisayarların donanım, yazılım, ağ vb. kontrollerini yapmak ve güncellemek.
  • Ödev, sınav ve uygulamalara göre öğrenci gelişimini izlemek, değerlendirmek ve geri bildirimde bulunmak.
  • Mesleki gelişimini devam ettirmek.
  • Alanı ile ilgili gelişmeleri izleyerek planlama yapmak, ihtiyaçları saptamak ve öğretim programlarına eklenmesi için önerilerde bulunmak.

Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Ne Değildir ?


  • Sadece bilgisayar öğreten kişi değildir.
  • Teknik servis elemanı değildir.
  •  Okulda diğer öğretmenlerin şahsi teknolojik sorunlarıyla ilgilenen kişi değildir.

Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin en sık karşılaştığı problem teknik servis elemanı gibi görülmeleridir. Bir diğer sorun ise, ülkemizde zorunlu olarak sadece 5. ve 6. Sınıflarda bilişim teknolojileri ve yazılım dersi okutulmaktaydı. Ders saatinin az olması sebebiyle öğretmenler norm fazlalığı gibi sorunlarla karşılaştılar.Atamaları sıkıntılı alanlardan birisi fakat özel sektörde bir o kadar önemsenen bir branş. Avrupa ve diğer ülkelerin bir kısmında bilişim teknolojileri alanı fazlasıyla önemsenerek, ilköğretim 1. Sınıftan itibaren bu alanda eğitim verilmektedir. Eğitimi, alanının uzmanı olan bilişim teknolojileri öğretmenleri vermektedir. Ülkemizde ise yeni açıklanan programla birlikte ilköğretim 1,2,3 ve 4. Sınıflarda da öğretim programlarına resmi olarak eklendi. Fakat bu dersi hangi branş öğretmenlerinin vereceği henüz net değil. Alan öğretmenleri tarafından okutulursa bu sorunlara bir nebze çözüm olacağını söyleyebiliriz.

Araştırmayı seven, gelişime açık ve analitik düşünenlerin mesleği: Bu mesleği yapan kişiler sayısal mantığı gelişmiş, kendini sürekli güncelleyen, gelişen teknolojiye adapte olan, teknolojiyi etkin kullanabilen kişiler olmalıdır. Aynı zamanda öğretim ortamlarını tasarlama, planlama ve düzenleyebilme gibi yeterliliklere sahip olmalıdırlar. Bir işte başarılı olmak için öncelikle o işi sevmek gerekir. Teknolojiyle iç içe olmayı sevmeyen bir kişi için böyle bir meslek sadece mutsuzluk kaynağı olur. Bu nedenle meslek seçerken öncelikle yeteneklerimizin o yönde olup olmadığından emin olmalıyız.

Geleceğin mesleklerinin beslenme kaynağı olan alandır teknoloji:
Geleceğin mesleklerine açılan ortak kapıdır teknoloji, bu kapıyı hangi anahtarın açacağını bilenler ise bilişim teknolojileri öğretmenleridir.
Bilişim teknolojileri öğretmenin en temel görevi öğrencilere teknolojiyi tanıtmak ve doğru kullanmayı öğretmektir.
Örneğin; bir bıçak ekmek kesmek içinde kullanabilir, adam öldürmek gibi felaket bir eylem içinde kullanılabilir. Teknoloji de tıpkı bıçak kadar keskindir… Özellikle günümüzde teknolojinin içine doğan çocuklar için okuma-yazma kadar önemsenmesi gereken bir alan teknoloji eğitimi. Bir öğretmenin en önemli sorumluluğu öğrencilerin teknolojiyi yararlı kullanmasını sağlamaktır. Bilişim teknolojileri öğretmenleri uzman kişiler olarak öğrencileri tüketen değil, üreten bir toplum oluşturmak için eğitmelidir.

Mühendis değil, mühendis yetiştiren kişilerdir bilişim teknolojileri öğretmenleri:
Maalesef söz konusu teknoloji olunca tüm kavramlar birbirine karışıyor. Yazılım dediğimizde aklımıza mühendislik geliyor. Donanım dediğimizde teknik elemanlar geliyor. Bilgisayar öğretmeni dediğimizde ise, hepsinin yeterliliklerine sahip kişiler olarak düşünüyoruz. Mühendis gibi yazılım yapan, teknik elemanlar gibi donanımsal bilgilere sahip kişilerdir diyoruz. Fakat bilişim teknolojileri öğretmenleri mühendis gibi değildir. Çünkü mühendisler bir dalda uzmandır ve o dalda teknik bilgi sahibidirler. Eğitim-öğretim konusunda uzmanlık sahibi değillerdir. Bilişim teknolojileri öğretmenleri ise, güncel teknolojileri tanıtarak, rehberlik ederek ve bilgi vererek ilerisi için temel oluşturacak kadar teknik bilgiye sahiptir. Eğitim konusunda uzmandırlar.  Mühendis değildir ama mühendislerin yetişmesi için gereken alt yapıyı sağlayarak, ileride mesleğe hazır hale getirmekle görevlidir. Genelde bilişim teknolojileri öğretmeni dediğimizde bilgisayar konusunda her şeyi bilen birisi gözümüzde canlanır fakat bu bir yanılgıdır.

Çığ gibi büyüyen teknolojide, bilişim teknolojileri öğretmenlerinin rolünü pasifleştirmek pek mümkün gözükmüyor. 


Sevgilerimle...