17 Ocak 2019 Perşembe

Gelecek Öngörülebilir Mi? Fütürizm ve Fütüristik...


Değerli okuyucularım, geçmiş yaşandı ve bitti. Peki geleceği nasıl yaşayacağız? Sizce geleceği öngörmek mümkün müdür ? Bizi nelerin beklediğini ve geleceğe nasıl hazırlanmamız gerektiğini biliyor muyuz ? Çok soru sordum, bence konuya geçelim ve bu soruların cevaplarıyla ilgilenelim :) 

Geçmiş yaşanır, biter. Bizler geçmişten dersler çıkarabiliriz fakat geçmişe takılı kalamayız. Aksi halde ilerleyemeyiz. Geçmişi biliyoruz ama gelecek hakkında bilgimiz olmuyor. Tabiii, ciddi ciddi falcılara inanan tiplerden değilseniz :) ben inanmıyorum. Normal olarak !
Fakat gelecekle ilgilenen bir akım var. Fütürizm akımından bahsediyorum, belki daha önce duymuşsunuzdur belki de ilgi alanınızdır...

Fütürizm Akımı (Gelecekçilik):

Future = gelecek anlamına gelir. Fütürizm, future kelimesinden türemiştir. Yani Fütürizm gelecekçilik olarak tanımlanabilir. 20.YY başlarında ortaya çıkmıştır. Temsilcisi Filippo Tommaso Marinetti’dir. Fütürizm akımı gelecekle ilgili bir yaklaşımdır. Geleceği bilemeyiz ama tasarlayabiliriz görüşüne sahiptir. Geleceği bilemeyeceğimiz konusunda hemfikir olduğumuzu düşünüyorum.
Fakat geleceği yapılandırmak elimizde olabilir. İşte bu akım işin özünde bunu anlatmak istiyor.  Fütürizm akımına göre gelecek tahmin edilemez, fakat planlayarak yapılandırılabilir. Fütürizm akımı bilgi,teknoloji, akıl ve duyguları kullanarak, geleceği tercih ettiği yönde (olumlu) tasarlayabileceğini savunan bir yaklaşımdır. Fütürizm olumlu bakış açısını temel alır. Yani geleceği en olumlu şekilde planlar ve bu planlara uyarak geleceğini yapılandırır. Kaderi reddetmez, geleceğin bilinemeyeceği ve değiştirilemeyeceği taraflarının olduğunu kabul eder fakat  geleceği tasarlayarak bir kısmını yapılandırmaya çalışır. Bir nevi gelecek için planlar yapmak diyebiliriz.


Bir kaç yıl öncesine kadar bu kavramı duymamıştım. Öğrendiğimde hemen inceledim ve oldukça güzel bir yaklaşım olduğunu düşündüm. Yani geleceği bilemediğimize göre yapabileceğimiz en mantıklı hareket, planlamak olabilirdi... Teknoloji, bilgi, akıl ve duygularla yapılan bir planlamayla gerçekleşen çalışmanın geleceğimizi büyük oranda etkileyeceğini düşündüm. Falcılara inanmadığımız için :) geleceği de bilemediğimize göre, kendimizi geleceğe hazırlasak hiç fena olmaz.


















Fütürist kimdir?
Tabi ki, fütürizm akımının ustaları, işin ehli kişilere de fütürist denir. Olumlu gelecek tasarımcılarıdır.
Örnek verebileceğimiz isimler:

  • Gerd Leonhard
  • Patrick Dixon
  • Mike Walsh
  • Michio Koku
  • Ray Kurzweil

Türk fütüristler:

  • Ufuk Tarhan: Kendisi oldukça başarılı bir fütüristtir. İlgiyle takip ettiğim bir isim, T-İnsan kitabının yazarıdır. Kitabını oldukça beğendim ve yazım tarzı tam benlikti diyebilirim.Gelecek planlama merkezinin kurucusudur. Linkini bırakalım: http://www.ufuktarhan.com/
  • Halil Aksu
  • Alphan Manas

Not: Fütürizm geleceği tahmin etmez, sadece olumlu bir bakış açısıyla yapılandırmaya çalışır. Falcı yada kahin degildir. Tanım olarak çoğu zaman yanlış algılanabiliyor.

Bugün fütürizm ve fütüristlerden bahsetmek istedim. Bahsettiğimiz felsefenin altında çok farklı ve güzel çalışmalar var. Ben içeriğine giremedim fakat bu konuyla ilgilenmek isterseniz takip etmenizi öneririm. Gelecek tasarımı ve gelecek tasarımcıları hakkında sizlerin düşüncelerini de oldukça merak ediyorum :)

Gelecek bilinemez ama yapılandırılabilir... Mi ? Sizce...